torsdag 11. september 2014

Tid for høsting av urter

Det er så koselig og ta frem urter fra egen hage og bruke i matlagingen nå når vi går mot vinter
 

Her har jeg plukket inn timian og mynte


Bringebærblader


Alt skylles godt og jeg gjør det enkelt med å spre det utover et fat og lar det stå på kjøkkenbenken til det er tørt.
For raskere resultat så kan det tørkes i stekeovnen på 50-70 grader. 
 Når det er tørt så drar jeg av alle bladene og kaster de harde stenglene.


 Mynten og bringebærbladene blander jeg sammen til te- minst 2/3 mynte.
 Det blir en oppfriskende kopp te med noen dråper  sitron.
 

Merkelappen til Mynte teen fant jeg på Kremmerhuset


Potetene er også tatt opp- det ble to slike kasser og vi er fornøyd
 


Har hatt pletter i luften i denne (grønn plante) blomsterkrukka og den står langt oppe på veggen på en hylle.
Jeg gjorde som jeg ble fortalt- vannet annenhver uke, jeg har nemlig en tendens til å vanne i hjel. Men nå klarte jeg faktisk å tørke i hjel.
Når jeg så disse tørkete Hortensiaene på en blomsterbutikk så fikk de bli med hjem.
De skal jeg vel klare å få til !


 
 
Ønsker dere fine dager
 
Smil og klem
 
Monica

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar