onsdag 13. februar 2013

Pavlova

På morsdagen så hadde vi Pavlova- synes den er så god
 
 
4 eggehviter, romtemperert
1 knivspiss salt
2,5 dl sukker
1 ts vaniljesukker
2 ts maizena
1 ts hvitvinsedikk
3 dl kremfløte
Diverse bær



Legg bakepapir på en stekeplate og forvarm ovnen til 180 grader.
Eggehvitene og saltet piskes til stivt skum og hell i sukkeret (litt av gangen) under piskingen. Bland inn maizena, vaniljesukker og eddiken.
Smør utover i en sirkel så jevnt du klarer. Sett stekeplaten midt i ovnen og senk temperaturen til 150 grader. Stekes i ca 1 time og tretti minutter. Følg med til den har fått en fin og jevn farge og ikke for brun.
Skru av varmen og la kaken avkjøle seg i ovnen minst i et par timer.
 Jeg bakte min to dager før vi skulle ha den- oppbevarte den på fatet på kjøkkenbenken. Kun med tørkepapir over- fordi jeg ikke hadde papirpose som er anbefalt. Den var helt perfekt- jeg liker den godt når den er crunchy og sprø utenpå og seig og god i midten.
Pisk krem og pynt med bær.
 
Her har jeg brukt vanlig krem, men vaniljekrem er også veldig godt. I stedet for bær kan det brukes sjokolade, karamellsaus, nøtter, daimkuler- bare bruke fantasien.
 
Velbekomme !
 
Klem  fra Monica

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar