søndag 11. august 2013

Plukke Solbær

Og bær generelt tror jeg må være noe av det minst morsomme som er .....
 

Men mens jeg sto der og til slutt satt der så tenkte jeg at nei dette skal ikke bli saft (for vi har fremdeles igjen i kjelleren fra i fjor ) Dette skal bli solbærlikør !

 
Tenk så koselig det blir  når det nærmer seg jul og servere hjemmelaget solbærlikør fra egen hage

 
I påvente av spriten som da må helles på sammen med sukker, så satte jeg disse glassene inn i fryseren så lenge til jeg får det i hus

 


Solbærlikør

Ca 1 kg Solbær
Ca 700 gr sukker
1 L 40-45 % sprit 

Legg bær og sukker lagvis på glass og hell spriten over. La det stå i romtemperatur minst 6 uker til alt sukkeret er oppløst. Hvelv på glasset noen ganger i uken.

Sil bærene fra og fyll likøren på en flaske og oppbevar mørkt og kaldt. Jeg liker godt å ha den i kjøleskapet- kald frisk solbær likør er så godt til kaffen en mørk vinterkveld.

 
 
Plukket med litt annet fra hagen også
- og danderer litt her og litt der !

 
Heldigvis er det ikke slutt på sesongen enda på en stund  på å plukke inn blomster fra hagen


 
 
Takk for alle de koselige kommentarene og takk for alle dere som titter innom meg - uten dere hadde det ikke vært det samme !
 
 
Smil og klem
 
Monica

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar