torsdag 9. mai 2013

Sitronblåbær kake

Jeg skulle ikke bake noe før 17 mai, men så fikk vi besøk i dag og i Kamille for en stund siden så var denne kaken. Stemor pynten tørket fort- kunne kandisert de men det hadde jeg ikke tid til 

 
180 gr smør
100 gr gresk/tyrkisk youghurt
3 ss Lemoncurd
3 egg
Finrevet skall av 1 sitron
200 gr mel
2 ts bakepulver
160 gr sukker
100 gr blåbær, helst friske men jeg hadde bare frosne, helte av all væsken


Ha et bakepapir i en brødform
Ha alt i en bakebolle bortsett fra blåbærene og bland godt og fort.
Hell halvparten av røra i formen og fordel bærene, hell så over resten av røra.
Stek i ca 1 time og 10 min på 170 grader, til kaka er gyllen og fast. La den avkjøle i formen før du løfter over på fatet.
 
 
Bland 150 gr melis og den pressete saften fra sitronen til det blir en jevn melis glasur. Spre glasuren over kaka og pynt med det du vil. Her har jeg brukt revet sitronskall, stemorsblomster og sitronpelargonium.
Server kaka med gresk yoghurt blandet godt ut med lemoncurd
 
VELBEKOMME
 
Smil og klem
 
Monica

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar