søndag 24. august 2014

Fru Sjøakers nøttebunnsfristelse med marengs

Ble skapt i helgen
 
 
Jeg ble spurt om å lage en kake til 1 års dagen til den minste av solstrålene mine. Klart jeg ville- dette er en kake mest for de med voksen gane, men vi var en del av oss også!
 

 
Vil dere prøve den- så deler jeg oppskriften med dere her:
 
Nøttebunnen
 
4 eggehviter
200 gr sukker
1 ts bakepulver
Piskes stivt
Bland inn 250 gr malte mandler
 
Stekes på 175 grader i 35 minutter på nederste rille
 

Marengslokket
 
4 eggehvitter
1 knivspiss salt
2,5 dl brun farin
1 ts vaniljesukker
 
Vispes stivt og seigt og på slutten av piskingen, ha i
 
2 ts maizena
1 ts eple(bringebær/hvitvins edikk
 
Smør deigen ut i en passe sirkel på et bakepapir eller som jeg gjorde, kledde en springform med bakepapir i bunn og sprayet kantene med fett og hadde marengsen i den. Jevn den ut med en slikkepott- og strø over peanøtter.
 
Sett den inn i ovnen når den er på 180 grader og sett ned til 150 grader. Stek i 1 t 15 min. Slå av ovnen og åpne døren og la kaken avkjøles der den er. Kan gjerne stå i ovnen natten over.  

 
 
Kremfyll
 
Halvblandet pisket kremfløte (et beger) og lik mengde vaniljekrem med rom.
 
Ringle over kaken med smeltet mørk sjokolade.
 
 
Voila og velbekomme !
 
Smil og klem
 
Monica

3 kommentarer: