søndag 9. mars 2014

Nye gamle møbler med sjel

Er kommet i hus
 

Vi har vært på svensketur og innom yndlingsbrukthandleren min Johan !
Han holder til her johansdiversehandel


Han har også en flott side på facebook som dere kan like HER


Det var på facebook jeg hadde sett en sekretær fra 1790 som jeg hadde så lyst på. Når jeg kom dit så ble jeg usikker- hadde lyst på både den og denne, men har ikke plass til begge.
Det var denne i Karl Johanstil som vant.


Syntes det er moro å vite litt historie rundt møbler og stilarter. Har kopiert denne teksten fra svenske Wikipedia:

I Sverige används ofta stilbegreppet Karl Johansstil synonymt med svenskt empir. Begreppet kommer efter Sveriges dåvarande kung Karl XIV Johan (kronprins- och regenttid 1810–1844). De första stegen mot en förenkling av nyklassicismen, en nedtoning av färgskalan och införandet av mahogny och mässingslister, gör sitt inträde redan på 1790-talet, men brukar i Sverige klassas som en del av den sengustavianska stilen. Man för in empirens dekorationsdetaljer men behåller den gustavianska stilens ljusa färger och enkla former. De dåliga relationerna med Frankrike försenade stilens fullständiga genombrott, och först i samband med Karl XIV Johans trontillträde. På 1820-talet övergår Karl Johanstilen i en stil som mer påminner om Biedermeierstilen, med ljusa träslag som björk och alm, med svärtade detaljer och benbeslag. Som Karl Johanstilens främste möbelsnickare räknas Lorentz Wilhelm Lundelius. I Sverige räknar man med Karl Johanstilen som utgången som modestil omkring 1850

Av kjente bygninger i Norge som er i KarlJohansstil så har vi Slottet og Oslo Børs


Når vi hadde fått dette skatollet på hengeren så ser jeg denne kjøkkensofaen. Har jo lenge hatt lyst på en slik- og der sto den rett foran øynene mine.

 
Nå står begge klar for litt maling. Gleder med til å få de på plass og få dillet litt !

 
 
Ønsker dere en fin dag
 
Smil og klem
 
Monica

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar